کد خبر : 14802
تاریخ : 1399/6/26
گروه خبری : خبر همدان

مصرف آب روستاهای همدان چهار برابر استاندارد



هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان سرانه مصرف آب در روستاهای استان را سه تا چهار برابر استاندارد دانست و گفت: سرانه مصرف آب در روستاهای استان 400 تا 600 لیتر برای هر نفر در 24 ساعت است در حالی که باید بین 150 تا 160 لیتر برای هر نفر در 24 ساعت باشد.
به گزارش هگمتانه، حمیدرضا نیکداد با بیان اینکه 797 روستای استان زیر پوشش خدمات این شرکت قرار دارند، اظهار کرد: 531 هزار و 673 روستایی در استان همدان زیر پوشش تأسیسات آب قرار دارند.
وی افزود: از 1061 روستای استان همدان 797 روستا از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند و بقیه روستاها از طریق چشمه و چاه تأمین آب می‌شوند.
نیکداد با بیان اینکه 168 هزار و 819 مشترک روستایی از خدمات آب بهره‌مند هستند، تصریح کرد: 900 حلقه چاه، 60 رشته قنات و 240 دهنه چشمه برای تأمین آب شرب روستاهای استان همدان به‌کار گرفته می‌شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به وجود 1000 مخزن آب در روستاهای استان، یادآور شد: طول خطوط انتقال آب در روستاهای استان همدان 2هزار و 628 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در روستاهای استان سه تا چهار برابر استاندارد است، گفت: سرانه مصرف آب در روستاهای استان همدان 400 تا 600 لیتر برای هر نفر در 24 ساعت است در حالی که باید بین 150 تا 160 لیتر برای هر نفر در 24 ساعت باشد.
نیکداد یکی از دلایل اصلی بالا بودن سرانه مصرف آب در روستاها را دامداری دانست و یادآور شد: متأسفانه روستاییان به علت ارزان بودن تعرفه آب‌بها الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و از آب شرب در دامداری و کشت سبزیجات استفاده می‌کنند.
این مسؤول تأکید کرد: روستاییان نباید آبی را که با زحمات فراوان برای شرب مردم تأمین می‌شود، برای دام مصرف کنند و در صورتی که اقدام به نگهداری دام می‌کنند باید از جهاد کشاورزی مجوز گرفته و از طریق آب منطقه‌ای برای تأمین آب دامداری خود اقدام کنند.
نیکداد درباره مشکل آب شرب روستاهای خاکو و ارزانفود از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان نیز گفت: این دو روستا زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار ندارند به‌طوری که آب روستای ارزانفود از طریق سه دهنه چشمه و خاکو از طریق یک دهنه چشمه تأمین می‌شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان مطرح کرد: اگر روستایی تمایل داشته باشد زیر پوشش شبکه آب قرار بگیرد باید دهیار این روستا به امور آب شهرستان مربوطه مراجعه کند و پس از بررسی درخواست در شرکت آب و فاضلاب در صورتی که شرایط را داشته باشد، زیر پوشش خدمات آب قرار خواهد گرفت.
به نقل از ایسنا، وی در بخش پایانی سخنانش از کاهش مصرف آب در همدان خبر داد و گفت: با توجه به کاهش دمای هوا و خاموش شدن کولرها، میزان مصرف آب نسبت به چند هفته گذشته کاهش داشته اما همچنان افزایش مصرف 20 درصدی ناشی از کرونا وجود دارد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14802