کد خبر : 14756
تاریخ : 1399/6/25
گروه خبری : خبر همدان

رئیس نظام پزشکی همدان خبر داد:

کمیته اخلاق برای پاسخ‌گو کردن پزشکان



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس نظام پزشکی همدان از تشکیل کمیته اخلاق پزشکی برای پاسخ گو کردن پزشکان همدان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، ظهر دیروز نخستین جلسه کمیته اخلاق پزشکی استان همدان با حضور رئیس نظام پزشکی همدان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رئیس نظام پرستاری همدان و دیگر مسؤولان تشکیل شد.
رئیس نظام پزشکی همدان در این جلسه اظهار کرد: هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی همدان در راستای اقناع افکار عمومی و رضایتمندی شهروندان اقدام به تشکیل کمیته اخلاق پزشکی کرده است.
علیرضا مدرکیان با تأکید بر اینکه هدف ما کسب بیشترین رضایتمندی و اقناع افکار عمومی است گفت: در این راستا طوری عمل کرده‌ایم که زمان رسیدگی به شکایات در سازمان کوتاه‌تر شود و سعی کرده‌ایم جلسات مختلفی را با شاکیان داشته باشیم تا اگر نیازمند شفاف‌سازی بود همه آنها مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که کمتر از 50 درصد آرا در هیأت‌های بدوی درخواست تجدید نظر می‌شود و در واقع شاکی قانع می‌شود که نظر داده شده درست است گفت: این موضوع در مورد پزشکان نیز صدق می‌کند؛ چرا که هدف ما اقناع افراد بوده است.
رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه امروز جلسه اخلاق پزشکی را تشکیل دادیم و در آن به شکایاتی رسیدگی می‌شود که در قانون تعریف نشده است افزود: ممکن است مسائلی در قانون ذکر نشود اما گلایه مردم باشد که ما به آنها در کمیته اخلاق پزشکی توجه کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه امروز شروع به کار کمیته کارشناسی بود و جلسه بعدی در مهر ماه خواهد بود خاطرنشان کرد: مواردی که در قانون نیست و مربوط به اخلاق می‌شود در کمیته بررسی می‌شود و اگر نتیجه این باشد که آنها را در هیأت‌های نظام پزشکی طرح موضوع کنیم، این کار نیز صورت خواهد گرفت.
مدرکیان با بیان اینکه گاهی قانون به صراحت بیان نکرده که امری تخلف بوده یا خیر که ما در قالب کمیته اخلاق پزشکی این موارد را بررسی می‌کنیم افزود: اگر به این نتیجه برسیم که رفتاری خارج از شئون پزشکی، اخلاق حرفه‌ای و صنفی بوده بررسی لازم را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه روزانه بیش از 20 هزار خدمت پزشکی در بخش سرپایی در همدان ارائه می‌شود عنوان کرد: مجموع پرونده‌های تشکیل شده که از مراجع قضایی می‌آید و در سازمان نظام پزشکی تشکیل و در دادسرای انتظامی ثبت می‌شود، تقریبا 120 مورد است که با شکایت‌های متفرقه به 200 مورد می‌رسد و در واقع در مقابل حجم خدمات این آمار بسیار پایین است.
رئیس نظام پزشکی همدان تصریح کرد: این نشان دهنده آن است که خوشبختانه عملکرد همکاران ما رضایت‌بخش بوده و هنوز اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی کم نشده است.
مدرکیان با بیان اینکه در آئین‌نامه‌های انتظامی ما احکام از تذکر شفاهی در حضور هیأت مدیره آغاز تا به تعطیلی مطب و محرومیت طبابت ختم می‌شود که بسته به شدت جرم حکم صادر خواهد شد گفت: طی سال‌های اخیر موردی از محکومیت طبابت در همدان داشتیم اما در قبال حجم خدماتی که انجام می‌دهیم بسیار کم است.
رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه ما برای پاسخ گو کردن خود، کمیته اخلاق پزشکی را تشکیل داده‌ایم بیان کرد: شاید هیچ جرمی برای هیچ صنفی سنگین‌تر از این نباشد که بگویند در آن اخلاق حرفه‌ای صنف رعایت نشده و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه کمیته اخلاق پزشکی به این خاطر تشکیل شده که اقناع افکار عمومی داشته باشیم که اگر پزشکی تخلفی دارد در صنف خود آن را رفع می‌کنیم گفت: ما نظام صنفی هستیم و می‌خواهیم در مورد صنف خود مشکلات را حل کنیم و نمی‌توانیم در مورد سایرین مثل بیماران تصمیم‌گیری کنیم.
مدرکیان با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که به مردم بگوییم سوء تفاهم‌ها را رفع و رسیدگی خواهیم کرد ادامه داد: مردم امروزه از نظام پزشکی انتظار دیگری دارند و باید بدانیم شرایط 20 سال پیش را نداریم و بسیاری از مسائل تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه 20درصد خدمات سرپایی ما مربوط به بیماران خارج از استان است خاطرنشان کرد: این مهم نشان از ارزان بودن تعرفه‌ها و نبود زیرمیزی در همدان و همچنین حاذق بودن پزشکان این استان است.
رئیس نظام پرستاری همدان نیز با بیان اینکه آگاه سازی جامعه و آموزش در مورد نحوه رفتار بیمار و رعایت حقوق او حائز اهمیت است اظهار کرد: قطعا با آموزش قصور پزشکی نیز کمتر خواهد بود.
به نقل از فارس، هادی زرینی با اشاره به اینکه در ایام کرونا جامعه پزشکی امتحان خود را پس داد و فشار کار بر این قشر بسیار است اما گاهی مورد بی لطفی قرار می‌گیرند افزود: آموزش‌های حقوق بیمار و کارکنان می‌تواند مورد توجه شود جدی باشد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14756