کد خبر : 14743
تاریخ : 1399/6/26
گروه خبری : همه دانا

شهید فریدونی الگوی اخلاق اسلامی

لباس سپاه کفن من خواهد بود

به خاطر آیه حک‌شده روی لباس سپاه باید وضو بگیری

هگمتانه، گروه همه دانا: «مهدی فریدونی از جمله رزمندگان و فرماندهان و انسان‌های پاک باخته‌ای بود که استعداد رشد معنوی بسیار بالایی داشت زیرا از کودکی ویژگی‌های زیست دینی را به صورت برجسته دارا بود. هدف در نظر و عمل شهید مهدی فریدونی، تکامل و سعادت انسان در هر سه بعد فردی، سازمانی و اجتماعی بود. انگیزه، باورهای اعتقادی، ارزش‌های الهی و روحیه جهادی متأثر از آنها مهم‌ترین متغیر مؤثر بر تمام اجزای کارکرد و عملکرد او بود. شخصیت وی در فضای فرهنگ جهادی بر مبنای ارزش‌های الهی و اسلامی شکل یافته و اساس کارهایش خدمت بی‌منت در راستای خشنودی حق‌تعالی بود».(حسن مرادی، دوست و همرزم شهید)

اوایل جنگ بود. عده‌ای از بسیجی‌ها جذب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بودند. لباس رسمی پاسداران توزیع شده بود. شهید مهدی فریدونی را بین آنان دیدم با قامتی بلند و کشیده، لباس سبز با چفیه‌ای که دور گردنش انداخته بود او را جذاب‌تر کرده بود، وقتی متوجه شد به او خیره شده‌ام تبسمی کرد و گفت: «سیّد این لباس کفن من خواهد بود» هنگام بیان این مطلب قداست خاصی داشت.

برادرم به رعایت نکات مذهبی حساس بود و در مسائل دینی بسیار دقیق و نکته‌سنج بود. روزی مهدی می‌خواست لباس فرمش را بشوید. دوست داشتم من این کار را برایش انجام دهم لباس را از او گرفتم و مشغول خیس کردن لباس شدم؛ مهدی با نگاه عمیقی گفت: وضو بگیر بعد مشغول شو. تعجب کردم و پرسیدم چرا؟ پاسخ داد: به خاطر آیه‌ای که روی آرم لباس چاپ شده باید وضو بگیری. با خود گفتم مهدی چقدر به نکات ظریف دقت می‌کند و ما آسان و بی‌توجه از کنار آن رد می‌شویم. چون بزرگ‌تر بود سعی می‌کرد به افراد کوچک‌تر از خود کمک کند. در همه امور ما را راهنمایی می‌کرد خصوصاً در امر تحصیل و امور دینی، مثلاً در بعضی دروس مثل ریاضی، با صبر و حوصله اشکالات ما را برطرف می‌کرد و نکات مبهم را برای ما توضیح می‌داد؛ اما در بعضی دروس فقط به راهنمایی بسنده می‌کرد. مثلاً در مورد انشاء معتقد بود انشاء درسی است که باید خودمان آن را بنویسیم تا مهارت نوشتاریمان تقویت و ذهنمان فعال شود.

روزی یکی از خواهرانم از مهدی خواست در مورد جنگ و جبهه انشایی برایش بنویسد اما مهدی توضیحاتی داد و پیشنهاد کرد که خودش بنویسد خواهرم قانع نشد و اصرار کرد پس مهدی دفترش را گرفت و صفحه را با جمله معروف «جنگ، جنگ تا پیروزی» پر کرد گفت: بگیر یک صفحه برایت نوشتم. وقتی خواهرم دفترش را دید خندید و خودش شروع به نوشتن کرد.(خواهر شهید)

رعایت شئونات و اخلاق اسلامی در رفتار، حساسیت به مسائل و حفظ شعائر و ظواهر اسلامی در محیط کار از ویژگی‌های دیگر شهید مهدی فریدونی بود. در مراودات اجتماعی و روابط با دیگران با کمال ادب برخورد می‌کرد در نگه داشتن حرمت، تواضع و فروتنی و رعایت جوانب احترام هر فردی بسیار کوشا بود و رفتار شایسته‌ای داشت. این شهید عزیز از نظر رعایت اخلاق اسلامی حقیقتاً یک الگو است.

ای کاش که در طریق همت باشیم/ رهپوی امامان طریقت باشیم

مانند شهیدان به خون کرده وضو/‌ای کاش که عاشق ولایت باشیم

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14743