کد خبر : 14717
تاریخ : 1399/6/26
گروه خبری : شهرستان

پنج‌شنبه؛ شهر جهانی انگور میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس

هگمتانه، گروه شهرستان: پنج‌شنبه هفته جاری ملایر «شهر جهانی انگور»، میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است، این سفر به دعوت حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر و عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

به گزارش هگمتانه، کل مساحت باغات انگور استان همدان 21 هزار و 500 هکتار است که ‏‏50 درصد از کل این مساحت در شهرستان ملایر قرار دارد. ثبت انگور ملایر در آذرماه سال 1397 به عنوان میراث ‏مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی فائو، موفقیتی بزرگ برای این شهرستان بود و سبب دل ‏گرمی باغداران شد.

ملایر یکی از مهمترین قطب‌های تولید انگور در کشور محسوب شده و در استان همدان رتبه اول ‏را در این زمینه داراست. ‏میانگین برداشت سالانه انگور از کل باغات ملایر بیش از 240 هزار تن بوده و متوسط برداشت ‏در هر هکتار 24 تا 25 هزار تن است، عمده ارقام انگور تولید و برداشت شده در باغات ملایر ‏شامل کشمشی قرمز، فخری، عسگری، یاقوتی، صاحبی، میرزایی، خلیلی، شاهانی، ریش بابا و ‏انگور سیاه است.

از سوی دیگر وجود و فعالیت راهبردی پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملی ملایر و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و تحصیل دانشجویان مقطع دکتری در این مرکز گواه توانمندی علمی این خطه در امر تولید کشمش و انگور و صادارت این محصولات به شمار می‌رود.

 

تصویب طرح دوفوریتی اصلاح قیمت گذاری محصولات کشاورزی

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت کم نظیر شهرستان ملایر در حوزه تولید محصولات باغی و کشاورزی، سفر قریب الوقوع اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را سرآغاز تحولاتی بزرگ در این خطه دانست.

حجت الاسلام احد آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه انحصار قیمت گذاری محصولات کشاورزی از دست دولت خارج شد، گفت: طرح دوفوریتی اصلاح قیمت گذاری و خرید محصولات راهبردی بخش کشاورزی با پیگیری‌های مستمر بنده و دیگر اعضای هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی با بیان اینکه این طرح یکی از مطالبات جدی کشاورزان در چند سال اخیر بوده است، اظهار کرد: بر اساس این طرح، انحصار قیمت گذاری محصولات کشاورزی که پیش از این در دست شورای اقتصاد بود، شکسته شد.

آزادیخواه افزود: طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با 207 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

 

فرصتی برای جذب سرمایه‌های ملی به سمت ملایر

فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به اینکه چندین جلسه به منظور هماهنگی استقبال و میزبانی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تشکیل شده است، مطرح کرد: این سفر فرصتی ارزشمند برای شناسایی نقاط قوت و توانمندی‌های حوزه اقتصاد کشاورزی شهرستان ملایر در سطح ملی است.

قدرت‌الله ولدی با اشاره به نقش مؤثر کمیسیون کشاورزی در تدوین اصول و برنامه‌های این حوزه، این سفر را فرصتی مهم برای جلب نگاه و سرمایه‌های ملی به سمت ملایر و رفع اشکالات و موانع پیش روی توسعه این بخش دانست.

وی تصریح کرد: توسعه همه جانبه بخش کشاورزی، ایجاد و ارتقاء صنایع فرآوری و بسته بندی و بهره گیری از ظرفیت بزرگ گردشگری کشاورزی، یکی از راهکارهای اصولی توسعه شهرستان طی سال‌های آینده است بنابراین باید از فرصت ارزشمند پیش آمده در راستای تحقق اهداف اقتصادی و فرهنگی خود نهایت بهره را ببریم.

 

ظرفیت باغی و کشاورزی ملایر زیر ذره بین کارشناسان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه ملایر پنج‌شنبه 27 شهریور ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است، اعلام کرد: تعداد مهمانان ویژه ما افزون بر 25 نفر هستند.

سیدمهدی میرباقری با اشاره به اینکه این سفر با دعوت و پیشنهاد حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر و عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، گفت: هدف از این سفر معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ملایر در بخش کشاورزی و باغی، بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود در این زمینه و برنامه‌ریزی برای رفع آنهاست.

به نقل از ایسنا، وی خاطرنشان کرد: بازدید از یک باغ انگور به روش سنتی و آشنایی با مراحل و نحوه تولید کشمش، بازدید از یک باغ داربستی نمونه کشاورزی و بررسی روش‌های نوین تولید انگور و کشمش، بازدید از شهر زنگنه به عنوان قطب تولید کننده گردو و بازدید از یکی از باغات انگور دره جوزان، اهم برنامه‌های این سفر به شمار می‌رود همچنین در پایان نشست تخصصی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مسؤولین ارشد استان و شهرستان برگزار می‌شود.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14717