کد خبر : 14449
تاریخ : 1399/6/18
گروه خبری : خبر همدان

رئیس کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر همدان:

منطقه ویژه اکباتان نمونه گردشگری غرب کشور

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: منطقه ویژه گردشگری سد اکباتان می‌تواند نمونه (پایلوت) گردشگری همراه با امکانات به‌روز، در منطقه غرب کشور باشد.

به گزارش هگمتانه، حسین قراباغی در بازدید میدانی کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا از روند عملیات اجرایی بوستان 243 هکتاری اکباتان به‌منظور بررسی و رفع موانع این طرح بزرگ استانی با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان، معاون اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان، مدیران و کارشناسان شهرداری؛ ضمن قدردانی از شهرداری منطقه 2 برای احداث این پارک جنگلی، گفت: پروژه احداث بوستان و سایت گردشگری اکباتان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مدیریت‌شهری است.

قراباغی افزود: این طرح حاصل توافق اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و شهرداری همدان بود و در اختیار شهرداری منطقه 2 قرار گرفته است که در صورت بهره‌برداری از این طرح استانی مدعی خواهیم بود، سرانه فضای سبز افزایش یافته و شاهد ظهور یک پارک فرامنطقه‌ای در استان همدان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری، توسعه یک منطقه، شهر، استان و کشور را رقم می‌زند؛ گفت: بوستان جنگلی سد اکباتان از مهم‌ترین پروژه‌های استانی محسوب می‌شود که استانداری، فرمانداری و نمایندگان مجلس هم پیگیر اجرای این طرح هستند؛ از این‌رو مقرر شده بود که از ظرفیت سرمایه‌گذاران، همراه با مطالعه کارشناسی شده در این پروژه، استفاده شود.

قراباغی با اشاره به بازدید کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا از منطقه تفریحی زاینده‌رود به‌منظور بررسی ظرفیت‌های ایجاد شده برای اجرایی شدن به‌روز آن با توجه به قابلیت‌های منطقه تفریحی اکباتان همدان، اظهار کرد: با توجه به اینکه طراحی این پارک فرامنطقه‌ای از سوی معاونت شهرسازی شهرداری ارائه شده، عزم جدی شهرداری منطقه 2 برای ایجاد راه دسترسی به این منطقه و تأسیسات اولیه بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به حوزه گیاهان دارویی در این منطقه و ایجاد کمپینگ‌های اقامتی در طرح پارک جنگلی اکباتان امری قابل توجه است، ابراز امیدواری کرد بر اساس کاربری این منطقه، شاهد فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به تأکیدات استاندار مبنی بر گام برداشتن مدیریت‌شهری برای اجرایی شدن کارهای بزرگ، گفت: این مهم در شرایط متفاوت از سوی مدیریت‌شهری همدان به منصه ظهور گذاشته شده است و در این زمینه، خارج از محدوده شهری به‌منظور کسب رضایتمندی بیشتر شهروندان قدم برداشته‌اند.

قراباغی ضمن قدردانی از تلاش شرکت آب منطقه‌ای همدان و همکاری آنان به‌منظور فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: اداره کل راه‌وشهرسازی و دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه آب‌و‌فاضلاب و برق باید در حوزه توسعه و آبادانی سایت گردشگری اکباتان ورود جدی داشته باشند که انتظار می‌رود این مهم از طریق استانداری به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شود.

وی، تنها راه دسترسی به این بوستان را گذر از روستای تفریجان برشمرد و گفت: بارگذاری مسیر تردد گردشگران در این بوستان از طریق ایجاد راه دسترسی صحیح، مدنظر است.

قراباغی نخستین درخواست سرمایه‌گذار برای ورود به این طرح را ایجاد راه دسترسی و تأسیسات مورد نظر اعلام کرد و افزود: موانع و مشکلات این طرح در حوزه تعامل و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، حقوقی و... باید هر چه سریع‌تر بررسی، تعیین‌تکلیف و رفع شود تا شاهد بهره‌برداری آن در موعد مقرر باشیم.

 

* عسگریان: تأکید بر جذب سرمایه‌گذار بومی برای بوستان فرامنطقه‎ای اکباتان

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز ضمن قدردانی از شرکت آب‌منطقه‌ای همدان، گفت: ظرفیت گردشگری بالقوه استان همدان در اختیار شهرداری منطقه 2 قرار گرفته است تا به رغم اینکه مطلوب‌ترین فضای ممکن برای شهر همدان مهیا شود، فضای موجود دارای امکانات تفریحی در خور شأن مردم شهر و استان باشد.

سید مسعود عسگریان بر سرعت بخشیدن به جذب سرمایه‌گذار این سایت گردشگری تأکید کرد و گفت: به موازات عملیات اجرایی شهرداری منطقه 2 باید سرمایه‌گذاران این طرح هم جذب شوند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، طرح اولیه به صورت فرسایشی، طولانی می‌شود و انگیزه لازم هم وجود نخواهد داشت؛ از این‌رو باید بخشی از وعده‌ها مبنی بر ایجاد زیرساخت‌های موجود را قطعی دانسته و تأمین و جذب بخشی از زیرساخت‌ها را بر عهده سرمایه‌گذار بگذاریم.

عسگریان معتقد است: سرمایه‌گذار این پروژه فرامنطقه‎ای باید به دلیل شناخت از وضعیت جغرافیایی منطقه و استعدادهای اجرایی موجود، بومی باشد که قطعاً تعامل بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

* جلیلوند: پیشرفت 50 درصدی راه دسترسی بوستان جنگلی اکباتان

مدیر منطقه 2 شهرداری همدان هم گفت: پروژه‌های عمرانی این منطقه در یک سال گذشته با تأمین نظر از اعضای شورای شهر و معتمدان محلات با اولویت‌بندی لازم، به اجرا درآمده است.

حامد جلیلوند افزود: تمامی پروژه‌های عمرانی منطقه 2 با چشم‌انداز توسعه متوازن و ایجاد عدالت در محلات مختلف، اجرا شده است.

وی با تأکید بر اینکه بوستان 243 هکتاری اکباتان و سایر اقدامات در این حوزه با هدف توسعه فضای سبز و ایجاد جاذبه‌های گردشگری در شهر و استان ایجاد شده است؛ اظهار کرد: بر اساس تأکیدات و حمایت استاندار، شورای شهر و شهردار، برنامه‌ریزی‌های مناسب و همچنین طراحی معاونت شهرسازی شهرداری، بوستان 243 هکتاری اکباتان در بودجه سال 99 لحاظ شد تا با اجرای این پروژه، شاهد افزایش سرانه فضای سبز در همدان باشیم.

وی تأکید کرد: این پروژه به‌لحاظ جزئیات یکی از بی‌نظیرترین پروژه‌های کشور است که با طراحی بومی انجام شده با حداقل دستکاری در طبیعت منطقه اکباتان، کاربری بسیار بالایی خواهد داشت.

مدیر منطقه 2 شهرداری همدان از پیشرفت 50 درصدی مسیر دسترسی بوستان جنگلی اکباتان خبر داد و افزود: راه دسترسی این سایت در مرحله بیس‌ریزی، اجرایی شده است تا در مسیر بارگذاری قرار گیرد که آسفالت‎ریزی آن نیز تا یک ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

جلیلوند ضمن قدردانی از همکاری شرکت آب منطقه‌ای همدان و با توجه به اینکه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سایت گردشگری اکباتان، آبیاری فضای سبز آن مغفول مانده بود؛ ابراز امیدواری کرد حق‌آبه ثابت سد اکباتان به‌منظور آبیاری این منطقه در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی از آغاز عملیات درخت‌کاری به صورت مهندسی در این منطقه خبر داد و درخواست کرد زیرساخت‌های برق‌رسانی و ایجاد تأسیسات جانبی از جمله آ‌ب‌وفاضلاب در سایت گردشگری اکباتان فراهم شود.

مدیر منطقه 2 شهرداری همدان با تأکید بر اینکه بوستان فرامنطقه‌ای در صورت ورود سرمایه‌گذار در چارچوب قانونی، طرح بسیار ماندگار و اثربخشی خواهد بود، اظهار کرد: آب و خاک مهمترین عامل پیشرفت و توسعه هر منطقه است که این دو عامل اثرگذار در سایت گردشگری اکباتان مورد توجه قرار دارد.

 

* ستوده: تأکید بر بهره‌مندی ظرفیت‌ها همراه با رعایت استانداردها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هم گفت: توسعه گردشگری با استفاده از جاذبه‌های گردشگری پیرامون سدها یکی از سیاست‌هایی است که رئیس‌جمهور بر آن تأکید داشته و وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، مأمور اجرای این طرح شده‌اند؛ از این‌رو به‌کارگیری ظرفیت‌های منابع آب و تأسیسات آبی برای توسعه اقتصاد گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

منصور ستوده افزود: تاکنون حدود 9 سد ملی استان همدان در این مسیر قرار گرفته‌اند که یکی از مهمترین آنها به لحاظ موقعیت، اقلیم‌ جغرافیایی و تأمین آب، سد اکباتان است که آماده سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه گردشگری هستند و خوشبختانه مدیریت شهری در این حوزه ورود جدی داشته است.

وی با توجه به اینکه اراضی سد اکباتان پیش از اینها در اختیار منابع‌طبیعی بوده است؛ گفت: مصارف آبیاری اراضی سد اکباتان از طریق این سد تأمین می‌شد که در حوزه گردشگری تلاش می‌کنیم سهمیه تخصیص آب برای این مهم دریافت شود.

به نقل از روابط ‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ ستوده تأکید کرد: منابع و تأسیسات آبی حساسیت‌های خود را دارد؛ اما مانع مباحث گردشگری نخواهد بود و امیدواریم همراه با رعایت استانداردها، از منابع و ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14449