کد خبر : 13177
تاریخ : 1399/5/11
گروه خبری : شهرستان

مکمل‌های غذایی از عصاره انگور ایده برتر در رویداد نوآفرینی ملایر

هگمتانه، گروه شهرستان: معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: در نخستین رویداد نوآفرینی ایده‌شو نوآوری در صنایع غذایی انگور و کشمش که به صورت مجازی در دانشگاه ملایر برگزار شد، مکمل‌های غذایی به صورت محصولات جویدنی از عصاره انگور به عنوان ایده برتر انتخاب شد.

به گزارش هگمتانه، بهناز عطائیان اظهار کرد: رویداد ملی ایده‌شو تخصصی نوآوری صنایع غذایی انگور و کشمش با هدف ایجاد کسب و کارهای نو مبتنی بر دانش و تفکر ایرانی به همت پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر و شرکت شهرک‌های صنعتی همدان و همکاری شرکت گسترش بنیان صنعت برازه هفته گذشته برگزار و با استقبال ایده‌پردازان در صنعت انگور و کشمش مواجه شد.

وی افزود: از زمان فراخوان این رویداد ملی 15 ایده مرتبط با محورهای این رویداد به دبیرخانه ارسال شد که 12 ایده پس از داوری انتخاب و 9 ایده به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر بیان کرد: در روز برگزاری رویداد نوآوری صنایع غذایی انگور و کشمش، 24 شرکت کننده به‌صورت برخط، بر رقابت بین 9 ایده انتخابی راه یافته به مرحله نهایی نظارت کردند.

عطائیان ادامه داد: در این رویداد ملی ایده‌های مکمل‌های غذایی به صورت محصولات جویدنی از عصاره انگور، تولید پماد و لوسیون پی.سی.اُ (PCO) از عصاره هسته انگور و تولید دراژه کشمش روکش‌دار به ترتیب رتبه‌های اول و دوم و سوم را کسب کردند.

وی همچنین تولید مربای انگور در مقیاس صنعتی، بسته‌بندی شیره سفید به صورت فیل‌سیل، بسته‌بندی خوشه به خوشه انگور به کمک سولفورید و تولید ویفر رژیمی با استفاده از شیره انگور به عنوان شیرین‌کننده را از دیگر ایده‌های ارایه شده در این رویداد عنوان کرد که در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر اظهار کرد: «ارایه سامانه‌ای برای اولترافیلتراسیون و رنگبری شیره انگور» یکی از ایده‌های خوب ارایه شده در این رویداد بود که تبدیل به پدیده شده و از وضعیت نوآفرینی عبور کرده است.

عطائیان افزود: به همین منظور با توجه به کاربردی بودن ایده «ارایه سامانه‌ای برای اولترافیلتراسیون و رنگبری شیره انگور»، طبق تصمیم هیأت داوران این ایده به عنوان ایده ویژه کاربردی معرفی و معادل ایده رتبه دوم به صورت ریالی تشویقی دریافت کرد.

وی یادآور شد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به دنبال این است تا با انتخاب ایده‌های برتر در این رویداد، با کمک سازمان صنایع کوچک، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری، محققان و فعالان این حوزه، از نظر فنی، فیزیکی و مالی در کنار این ایده‌ها قرار گیرد.

فناوری در توسعه استفاده از انگور، نانو فناوری و نانو بیوتکنولوژی، اقتصاد انگور، صنایع بسته‌بندی و نشان‌سازی تجاری، محصولات طبیعی و سالم، شیرین‌کننده‌های طبیعی و استفاده از آن در صنایع غذایی و فرمولاسیون محصولات جدید خوراکی و غیرخوراکی از محورهای این رویداد نوآفرینی بود که عطائیان به آن اشاره کرد.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ادامه داد: با برگزاری این رویداد نوآفرینی به دنبال آشتی کشاورزی سنتی با صنعت و ورود فناوری و نوآورانه‌ها به فرآیند سنتی انگور و کشمش هستیم.

عطائیان گفت: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر تاکنون گام‌های مثبتی در این حوزه برداشته است و با توجه به جهانی شدن انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، به دنبال نوآوری در صنایع غذایی انگور و کشمش با هدف ایجاد کسب و کارهای نو مبتنی بر دانش و تفکر ایرانی است.

سال 1390 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت اصولی خود را برای استقرار و فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر اعلام کرد و پایان سال 1397 شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی این پژوهشکده به منظور اختصاص ردیف بودجه از اعتبارات ملی موافقت کرد.

به نقل از ایرنا، پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر تنها پژوهشکده ملی است که در زمینه انگور و کشمش فعالیت می‌کند و سال 1392 موفق به اخذ مجوز پذیرش 16 دانشجوی دکتری در هشت رشته تحصیلی شد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/13177