کد خبر : 12484
تاریخ : 1399/4/24
گروه خبری : خبر همدان

گفتگو با آیت‌ا... موسوی اصفهانی نماینده مردم همدان در سالروز تشکیل مجلس خبرگان رهبری:

مسؤولان مانند رهبر انقلاب به دنبال حل مشکلات مردم باشند

هگمتانه، گروه خبر همدان: 37 سال پیش در 23 تیرماه سال 62، اولین نشست مجلس خبرگان رهبری، پس از انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان در 19 آذر سال 61 آغاز شد.

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسؤولیت تشخیص و تعیین ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد.

در آخرین دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان همدان 9 نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد چهار نفر تأیید صلاحیت شدند، آیت‌ا... سید مصطفی موسوی اصفهانی؛ رئیس فعلی حوزه‌های علمیه در استان یکی از این منتخبان با بالاترین رای بود که به عنوان نفر اول از سوی مردم همدان در این مسند انتخاب شد.

به بهانه سالروز گشایش نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری خبرگزاری فارس گفتگویی با آیت‌الله موسوی اصفهانی نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری داشته که در ادامه می‌خوانید.

*بفرمایید اهمیت خبرگان رهبری در چیست؟

در قانون اساسی برای مجلس خبرگان رهبری وظایفی پیش‌بینی شده است، از سراسر کشور افرادی به عنوان اعضای خبرگان رهبری انتخاب می‌شوند و به این مجلس راه می‌یابند که چند وظیفه اساسی را دارند.

اصل تأسیس مجلس به این خاطر است اگر برای رهبر انقلاب، کسالتی پیش آید و نتواند وظایف خود را انجام دهد یا از دنیا برود مانند امام (ره)، خبرگان تشکیل جلسه دهند و منتخبان مردم از متخصصان مسائل فقهی و آشنا به مسائل سیاسی یک نفر را به عنوان جانشین انتخاب کنند تا کشور بدون رهبر نماند و دچار مشکل نشود.

از طرف دیگر در صورتی که رهبری از انجام وظایف قانونی خود که در قانون اساسی ذکر شده، ناتوان شود، از مقام خود برکنار خواهد شد که تشخیص این امر نیز برعهده خبرگان رهبری است.

چون مجلس شورای اسلامی در مسائل فقهی و اجتهاد متخصص نبوده که این موضوعات شرط اول برای انتخاب رهبر است، مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده تا افرادی متخصص در این زمینه رهبری را انتخاب کنند.

بعد از ارتحال امام(ره) خبرگان نقش خود را به نحو احسن ایفا کرد و کمتر از 48 ساعت از رحلت معمار کبیر انقلاب، مجلس خبرگان تشکیل شد و جانشین ایشان را انتخاب کرد.

مجلس خبرگان رهبری به انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) رأی دادند که خوشبختانه در حال حاضر در چهل و یکمین سال از حیات انقلاب ایشان این نظام را به نحو احسن و در شدیدترین مشکلات که از سوی دشمن طراحی شده، اداره کرده‌اند.

* از دیگر وظایف این مجلس مهم بفرمایید.

مجلس خبرگان رهبری تشخیص می‌دهد رهبری چه شرایطی باید داشته باشد و به همین دلیل مواظبت و مراقبت در این شرایط مهمترین وظیفه است.

مجلس خبرگان تمام مسائل جامعه را رصد می‌کند و اگر مشکلی باشد با تشکیل جلسات آن موضوعات مورد شور و مشورت قرار می‌گیرد، تبادل نظرها انجام و تذکراتی نسبت به مسائل در کشور داده می‌شود و گزارش‌های مهم نیز خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود.

مجلس خبرگان رهبری هر سال حداقل دو نوبت این جلسات را دارند و مسائل روز خدمت رهبر انقلاب عنوان می‌شود. البته اخبار جامعه هر ساعت و هر دقیقه که لازم باشد از منابع مختلفی خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود اما یکی از برنامه‌ها این است اطلاعاتی از نزدیک توسط اعضای خبرگان رهبری خدمت ایشان ارائه شود.

* معمولاً چه نوع مسائلی خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌شود؟

مردم با خبرگان رهبری مأنوس هستند و مسائل خود را بین آنها مطرح می‌کنند تا آنها نیز به مسؤولان و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کنند.

خبرگان رهبری اگر پیشنهادهایی داشته باشند، خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌دهند که در جلساتی که برگزار می‌شود توسط رئیس مجلس خبرگان آیت‌ا... جنتی یا یکی از معاونت‌های ایشان مطرح می‌شود که این مهم یکی از راه‌های کمک به رهبری است.

اطلاعات مهم و به‌روز سراسر کشور توسط افراد خبره‌ای که مجتهدین یا قریب اجتهاد یا مورد اعتماد مردم هستند، خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و پیشنهاداتی هم داده می‌شود.

در مجلس خبرگان رهبری کمیسیون‌هایی وجود دارد که در آنها مطالب متعدد جامعه مطرح می‌شود، به خصوص اخیراً در ارتباط با مسائل گرانی، کرونا و بیکاری که دامنگیر مردم شده موضوعاتی عنوان شد و بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در مجلس خبرگان رهبری علاوه بر مجالس عمومی که هر 6 ماه یک بار برگزار می‌شود، گاهی اجلاسیه‌هایی برگزار و از شخصیت‌های تراز اول کشور دعوت و در آن مسائل جاری کشور مطرح و تبادل نظر می‌شود.

در این جلسات افرادی چون رؤسای سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه دعوت می‌شوند و مسائلی مطرح و بعد از جمع‌بندی خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌شود، اگر خبرگان پیشنهادی هم داشته باشند به این واسطه می‌توانند مقام معظم رهبری را بیش از پیش کمک کنند. متأسفانه سال گذشته با وجود دعوت از رئیس جمهور ایشان در این جلسه حضور نیافت.

در مجموع عمده مسأله مهم خبرگان، جانشینی رهبر است آن هم با شرایطی که بالا عرض کردم؛ موضوعاتی همچون جمع‌بندی خواسته‌های مردم توسط اعضا، جمع‌بندی این موضوعات در مجالس عمومی خبرگان، دعوت از شخصیت‌های تراز اول کشور و طرح مسائل مختلف در راستای حل مشکلات، مطالبه ‌گری و ارائه مسائل خدمت رهبر انقلاب از دیگر وظایف خبرگان رهبری است.

رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند که اعضای خبرگان رهبری به مطالبات مردم دقت کافی داشته باشند؛ خواسته‌های عموم مردم و آنچه در اجتماع اسلامی مورد توجه است را طبق مسائل قانونی از مسؤولان مطالبه کنند.

*برخی از مردم اطلاعاتی در مورد کار مجلس خبرگان رهبری و شرح وظایف آنها ندارند، شما این مطلب را تأیید می‌کنید؟

در برخی مواقع بله، برخی اطلاعات کامل در این زمینه ندارند، ابلاغ خواسته‌های مردم از وظایف خبرگان رهبری است اما ما اختیارات اجرایی نداریم در حالی که بعضی از افراد انتظاراتی در این حوزه دارند و تصور می‌کنند باید در راستای اشتغال جوانان و حل مشکل ازدواج و... نقش اجرایی داشته باشیم.

ما بر اساس ارتباطاتی که داریم می‌توانیم تنها این مسائل را به منابع مربوطه ارجاع دهیم، می‌توانیم مثلاً نامه‌ای به مرجع قانونی ارسال کنیم و اگر کارها به درستی انجام نگیرد و یا تخلفی دیده شود مطالبه‌گری داشته باشیم اما اینکه اختیاراتی داشته باشیم و بودجه‌ای به ما اختصاص یابد تا برای افراد بیکار شغلی تأمین کنیم و در حوزه ازدواج ورود کنیم از وظایف ما نیست.

می‌توانیم صدای مردم را از طریق حضوری، ارسال نامه‌ یا تلفنی به گوش مسؤول مربوطه یا به دفتر رهبر انقلاب و شخص ایشان برسانیم و بیشتر از آن وظیفه‌ای در اختیار خبرگان نیست.

*چه انتظاری از مردم به عنوان عضو خبرگان رهبری دارید؟

به امت شهید پرور عرض می‌کنم تاکنون به نحو احسن همراه مقام معظم رهبری بوده‌اند و در مسائل مختلف از این ایشان پیروی و اطاعات کرده‌اند و از این پس نیز این روند را ادامه دهند.

مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و مسائل مختلف پشتیبانی‌ خود را از نظام و رهبری اعلام کرده‌اند و امیدوارم از این پس نیز این مسیر را به خوبی پیش ببرند. هرگاه مشکلی برای کشور پیش آمده رهبر انقلاب به خوبی ورود کرده و آن مسائل را حل کرده‌اند.

کشور در جنگ تحمیلی به خوبی توسط امام(ره) مدیریت شد چون مردم همراه بودند و به ایشان لبیک گفتند تا به بهترین نتیجه برسیم و وضعیت با وجود دشواری پیچیده به نفع ما تمام شود، آیت‌الله خامنه‌ای هم به خوبی در بسیاری از مسائل ورود کرده‌اند و توانسته‌اند با درایت و آگاهی انقلاب را پیش ببرند، برای مثال دشمنان در مسأله بنزین خواستند کشور را به هم بریزند اما رهبر انقلاب به خوبی ورود کردند و بلافاصله امنیت به کشور برگشت.

* و چه انتظاری از دولتمردان دارید؟

امروز مردم با مشکلات گرانی و در جریان بیماری کرونا با مشکلات معیشتی و سلامتی مواجه هستند و می‌طلبد مقامات اجرایی در حل این مسائل بیشتر تلاش کنند. گرانی‌های اخیر به خصوص گرانی مسکن به معضل بزرگی تبدیل شده که دولت در این زمینه کوتاهی کرده همانطور که رئیس جمهور نیز به این مسأله اشاره کرد.

وجود تحریم‌ها و کم کاری مسؤولان مشکلاتی در کشور ایجاد کرده که با همکاری قوا و صبر و استقامت مردم می‌توان آنها را پشت سر گذاشت، مردم اطمینان دارند که رهبر انقلاب در پی حل مشکلات کشور هستند و در این میان مسؤولان و دولتمردان نیز باید جهادی وارد عرصه شوند.

*ضمن تشکر از شما اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

نباید اجازه عرض اندام به ضدانقلاب و دشمنان را داد، بدانیم که اطاعت از رهبری و وحدت رمز موفقیت ماست، خداوند نیز همیشه پشتیبان این کشور و مردم است چون کسانی که تقوا دارند و احسان می‌کنند مورد عنایت حضرت حق هستند.

مردم نسبت به احسان و حمایت از اقشار ضعیف جامعه در ماه مبارک رمضان به خصوص به دلیل شیوع بیماری کرونا عملکرد بسیار خوبی داشتند که باید از آنها تقدیر و تشکر کرد، از آنها می‌خواهم همچنان نسبت به همنوعان خود بی‌تفاوت نباشند، امیدواریم با همدلی و همراهی بتوانیم کرونا را شکست ‌دهیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/12484