کد خبر : 12369
تاریخ : 1399/4/21
گروه خبری : فرهنگ شهروندی

هگمتانه گزارش می‌دهد

پیامدهای نصب سرعتکاه در کاهش مخاطرات ترافیکی

هگمتانه، گروه فرهنگ شهروندی - زهرا ذوالفقاری: این روزها عوامل مختلفی باعث کاهش مخاطرات ترافیکی، تلفات رانندگی و کاهش تصادفات درون شهری می‌شود. یکی از این عوامل نصب سرعتکاه و موانع فیزیکی برای کنترل سرعت بالای برخی رانندگان است که به زعم کارشناسان نصب سرعتکاه نتایج مثبتی را به دنبال داشته است، اما در کنار این عوامل بازدارنده رعایت سرعت مجاز و اصول رانندگی و توجه به علایم هشدار دهنده از سوی شهروندان نیز بسیار مهم است.

مدیریت شهری همدان در کنار وظایف و خدمات بی شماری که انجام می‌دهد، اقدامات مختلفی را هم برای ایمنی تردد شهروندان در شهر، ایمنی رانندگان، عابران پیاده و... انجام می‌دهد، مدیریت شهری همدان همواره در کنار عوامل انتظامی شهر به یاری مردم شتافته و اقدامات بسیاری را برای کنترل ترافیک، کاهش تلفات رانندگی دورن شهری انجام می‌دهد که هر یک به نوبه خود تأثیرگذار است.

نصب سرعتکاه و سرعتگیر در بلوار‌ها و خیابان‌ها در راستای کنترل سرعت غیرمجاز برخی رانندگان و کاهش تصادفات و مخاطرات از اقدامات مهمی است که انجام شده و نقش مؤثری را در کاهش تصادفات دارد.

سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری همدان در راستای فعالیت‌های خود در خصوص آرام سازی ترافیک و معابر به منظور کاهش سرعت و ایمنی عبور و مرور و تردد عابران پیاده اقدام به برخی اقدامات می‌کند.

در همین خصوص گفتگویی را با سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان داشتیم.

وحید غفاری سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه یکی از معضلات و مشکلات در حمل ونقل سرعت بالا و بی توجهی در رانندگی است که همیشه حوادث ناگواری را بدنبال داشته است، گفت: تصادفات زاییده بی توجهی رانندگان است که با سرعت بالا و عدم توجه به جلو، مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی و... حوادثی را رقم می‌زند که گاهی اوقات خانواده‌هایی را داغدار می‌کند.

وی در همین خصوص ادامه داد: سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری همدان در راستای فعالیت‌های خود در خصوص آرام سازی ترافیک و معابر به منظور کاهش سرعت و ایمنی عبور و مرور و تردد عابران پیاده اقدام به برخی اقدامات می‌کند.

غفاری تصریح کرد: از عوامل کاهنده سرعت می‌توان به سرعتکاه‌ها اشاره کرد و اجرای سرعتکاه باهدف کاهش سرعت خودروها در معابر پرخطر با مصوبه کارگروه کارشناسی ترافیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به این نکته که تنها اجرای سرعتکاه نمی‌تواند از حوادث جلوگیری کند، آگاه سازی و بالابردن سطح آگاهی شهروندان با ترویج فرهنگ ترافیکی و علائم هشدار دهنده به موازات سرعتکاه‌ها تاحدودی می‌تواند ایمنی را به معابر شهری برگرداند.

این مسؤول عنوان کرد: از علائم هشدار دهنده‌ای که در خصوص کاهش سرعت به کار گرفته می‌شود، می‌توان به نصب تابلوهای انتظامی، اجرای کف نوشته‌های احتیاط، آهسته، محدودیت سرعت و... اشاره کرد.

غفاری بیان کرد: اجرای سرعتکاه‌های لاستیکی، لرزاننده‌های آسفالتی و پلاستیکی و بهره گیری از چراغ‌های چشمک زن در معابر پرخطر و حادثه خیز گامی دیگر از سازمان ترافیک در خصوص کاهش سرعت و ایمنی عبور و مرور است.

وی تأکید کرد: از شهروندان انتظار می‌رود که در خصوص سلامت خود و سایر شهروندان سهیم باشند و رانندگان، رانندگی با آرامش کامل دور از تشنج و عصبانیت، باسرعتی مناسب و مطمئنه و به دور از شتاب و با توجه کامل به جلو و عدم استفاده از تلفن همراه آرامش و امنیت را به خانواده خود و دیگر شهروندان هدیه کنید.

وی در ادامه افزود: رانندگان با رانندگی بین خطوط و عدم توقف دوبل در معابر نیز درکاهش ترافیک نقش دارند.

غفاری اظهار کرد: عابران پیاده نیز با استفاده از پل‌های عابر پیاده و گذرگاه‌های امن و خط‌کشی شده عبور ایمنی از عرض خیابان داشته باشند.

رئیس عملیات پلیس راهور همدان هم در این خصوص در گفتگویی با بیان اینکه برای هر یک از شریان‌های درون شهری سرعت‌های مجاز تعریف شده است، اظهار کرد: شریان یک و خیابان‌های اصلی سرعت 60 کیلومتر، خیابان‌های فرعی 50 کیلومتر و در محله‌ها سرعت 30 کیلومتر است.

سرهنگ سید جواد حسینی با اشاره به اینکه برخی رانندگان این آیین نامه را رعایت نمی‌کنند، افزود: از همین رو سرعت غیر مجاز رانندگان را باید با تجهیزات الکترونیکی، موانع فیزیکی و... کنترل کنیم.

وی گفت: نصب سرعتکاه یکی از وسایل برای کاهش سرعت است، سرعتکاه‌ها در بلوار‌ها و مراکز جاذب سفر و در نزدیکی معابر عبور پیاده، و... نصب می‌شوند.

این مسؤول اظهار کرد: هر چند فروشگاه‌ها و مراکز خرید و ادارات نباید در کنار بلوارها ساخته شوند اما اغلب این مهم رعایت نشده است و از همین رو نصب سرعتکاه و سرعتگیر ضروری می‌شود.

حسینی عنوان کرد: در سنوات گذشته علت تصادفات فوتی درون شهری همدان سرعت غیر مجاز بود که از همین رو با همکاری شهرداری اقدام به نصب سرعتکاه شده است.

وی با اشاره به اینکه نصب سرعتکاه پیامدهای مثبتی داشته است، گفت: شهر همدان توانست در طی چند سال متوالی در کاهش تصادفات درون شهری موفق باشد.

این مسؤول تصریح کرد: جدای از اقدامات، فرهنگ سازی و آموزش‌های شهروندی نیز در این امر تأثیر گذار است.

حسینی با اشاره به اینکه نصب سرعتکاه در معابر درون شهری و دیگر اقدامات باعث شد تا همدان رتبه اول کشوری را در کاهش تلفات رانندگی داشته باشد، عنوان کرد: در مجموع نصب سرعتکاه با توجه به افزایش خودروها و سفرهای درون شهری نتیجه مثبت داشته و سرعتکاه نقش مؤثری را در کاهش تلفات رانندگی و تصادفات دارد.

در این بین دیدگاه چند شهروند را هم جویا شدیم.

یکی از شهروندان همدانی با بیان این مطلب که بعضی مسیرها گویا کارشناسی نشده است، گفت: گویی این سرعتکاه‌ها را فقط نصب کرده اند که جلوی سرعت را بگیرند درحالی که خودش باعث تصادف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک نوع سرعتکاه بود که تیزی نداشت و خیلی بهتر بود، افزود: این نوع چندسال پیش جلوی مدرسه ابن سینا اجرا شد و سرعتکاه‌های کنونی، به نظر اصولی نمی‌آید پرش خودرو از آن زیاد است و در یک مسیر چندبار تکرار شده درحالی که می‌شود با اصلاح هندسی ترافیک را بهتر کنترل و مدیریت کرد.

خانم نوری شهروند دیگر گفت: با توجه به اینکه خیلی از راننده‌ها اصلاً توجهی به این سرعتکاه‌ها ندارند بنابراین بیشتر جنبه پرشی دارد و خیلی به ندرت پیش می‌آید که راننده‌ها به آن توجه کنند و واقعاً وقتی می‌رسند به سرعتکاه سرعتشان را کم نمی‌کنند.

سلیمانی هم گفت: سرعتکاه اگر در جاهای مناسب اجرا نشود خودش باعث تصادف می‌شود و اگر در جایی که سرپایینی است سرعتکاه باعث تصادف می‌شود مخصوصاً اینکه راننده نداند که آنجا سرعتکاه هست و تابلویی نصب نشده باشد و من این تجربه را دارم.

ازانی هم در این مورد گفت: در خصوص سرعتکاه بنده نظرم این است که اقدام خوبی است و در شهر ما و یا اینکه مسیر‌های مانند بلوار و یا خیابان‌های طویل اگر سرعتکاه نداشته باشد تصادفات زیاد می‌شود و انواعی که از نوع سرعتکاه‌های بلوار ارم و یا بلوار کولاب باشد بهتر است که حتماً رانندگان مراعات می‌کنند.

وی پیشنهاد داد: قبل از سرعتکاه و یا روی سرعتکاه علائمی برای دید بهتر نصب بشود.

وی در اظهار نظری گفت: در کل سرعتکاه خوب است به شرطی که قانونی باشد و جاده گنجنامه احتیاج به سرعتکاه ندارد و فقط باعث می‌شود به موتور خودرو فشار بیاید.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/12369