کد خبر : 12333
تاریخ : 1399/4/21
گروه خبری : خبر همدان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان:

ارتقا تاب آوری با مدیران آگاه

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان بر ارتقا تاب آوری با مدیران آگاه تأکید کرد.

ابراهیم مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، با اشاره به تغییر رویکردهای مدیریت بحران به سمت تاب‌آوری اظهار کرد: قبلاً در زمینه مدیریت بحران تمرکز بر پاسخ بود یعنی منتظر بودیم اتفاقی بیفتد و بعد برای جمع کردن آن اقدام کنیم پس از آن رویکرد آمادگی مطرح شد یعنی علاوه بر اینکه بتوانیم حادثه را مدیریت کنیم باید از قبل آمادگی پاسخ به حادثه را داشته باشیم.

مولوی بیان کرد: در ادامه انقلاب ایدئولوژیکی در مدیریت بحران در دنیا رخ داد و کاهش اثرات و خسارات ناشی از حوادث مطرح شد یعنی اینکه چه کار کنیم تا خسارت‌ها چه با اقدامات پیشگیری، آمادگی و چه با اقدامات پاسخ و بازتوانی کمتر باشد.

مولوی افزود: نکته‌ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که اگر جامعه‌ای آسیب دید با چه هزینه‌ای، با چه میزان اثربخشی و در چه مدتی باید جامعه را به حالت اول برگرداند؟ که در اینجا بهره‌روی خود را پررنگ نشان می‌دهد. وی ادامه داد: تمام این‌ها در کنار هم مفهوم تاب آوری را تشکیل می‌دهند. در واقع تاب آوری یعنی توانایی یک نظام، فرد و یا مجموعه‌ای که با استفاده از ظرفیت داخلی خود و نه نگاه به ظرفیت بیرونی، با یک نگاه مثبت و با استفاده از فرصت‌هایی که از میان تهدیدها به وجود می‌آید بتواند حرکت و خسارات را مدیریت کند و هر چه سریع‌تر و مؤثرتر به زندگی طبیعی بازگردد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در بخش دیگر این گفتگو بیان کرد: البته این مسائل به عوامل معتددی بستگی دارد و دراین جا صرفاً فیزیک شهر و خوب بودن ساختمان‌ها و معابر مطرح نیست. چه بسا ممکن است که معابر و ساختمان‌ها خوب باشند و به این دلیل که مردم آمادگی روانی نداشته باشند و آموزش کافی ندیده باشند نتوانیم جامعه را از این بحران بگذرانیم که مثال شفاف در این زمینه سیل سال گذشته است که همدان را در بر گرفت و با وجود اینکه خسارت کمی در بر داشت؛ اما تنها به دلیل احساس ترس و عدم آمادگی روانی دیدیم که بیشتر سیستم مختل شد.

مولوی با اشاره به اینکه تاب آوری یک شهر به عوامل مختلفی بستگی دارد به این عوامل اشاره کرد و گفت: بحث‌های حاکمیتی و مدیریتی، ظرفیت‌های اجتماعی،‌ اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و طبیعی از جمله این عوامل هستند.

به گفته این عضو شواری شهر همدان، مطالعات نشان می‌دهد که مهمترین مسأله در ارتقا تاب آوری یک شهر این است که شهر، نظام مدیریتی و حاکمیتی مناسب و مدعیان شایسته داشته باشد. وی در این باره افزود: اگر مدیران آگاهی داشته باشند قطعا در زمینه تأمین و مصرف منابع و همچنین برنامه‌ریزی شهر مؤثر خواهند بود.

مولوی با بیان اینکه در مجموع چیزی در حدود 30 درصد عوامل مربوط به تاب آوری به عوامل حاکمیتی و مدیریت شهر باز می‌گردد، توضیح داد: موارد دیگری مانند زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و پل‌ها تأثیرگذار هستند؛ اما بر اساس مطالعاتی که در دنیا و کشور ما انجام شده از آنجایی که تاب‌آوری رویکردی جامع است که همه چیز را با هم می‌بیند اگر بخواهیم به عوامل مختلف وزن بدهیم برای تاب‌آور بودن، عوامل مدیریتی و فرهنگی و اجتماعی خیلی مهم هستند.

وی در این باره بیان کرد: گاهی دم از توسعه پایدار می‌زنیم؛ ولی عملا توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد؛ اما مدیرانی که تاب‌آوری شهر را متوجه می‌شوند و این امر جزو سیاست‌ها و اولویت‌هایشان قرار می‌گیرد قطعا به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات شورا افزود: آنچه به عنوان نماینده مردم شهر همدان در شورای اسلامی شهر انتظار دارم این است که این موضوع مورد توجه جدی مدیران ارشد استان همدان قرار بگیرد و در حوزه مدیریت هم وقتی صحبت می‌کنیم پول نمی‌خواهد و تنها تغییر دیدگاه نیاز دارد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/12333