کد خبر : 11943
تاریخ : 1399/4/10
گروه خبری : شهرستان

نماینده مردم اسدآباد:

‌حال ناخوش کتاب و کتابخوانی در کشور

طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد همچنان در کما

هگمتانه، گروه شهرستان: ‌نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه کتابخوانی در کشور پایین بوده و حال خوشی در مطالعه و توجه به کتاب و کتابخوانی نداریم.

به گزارش هگمتانه، ‌کیومرث سرمدی‌واله یکشنبه 8 تیرماه در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد، اظهار کرد: گرانی کتاب، گرانی اقتصاد و معیشت، سیاست فرهنگی دولت‌های مختلف در توجه و ترغیب به مطالعه کتاب ‌از عوامل مهم در پایین بودن سرانه کتابخوانی کشور بوده که باید در رفع موانع توجه به کتاب و کتابخوانی در سطح کلان کشور کار شود.

 فعال شدن دوباره پروژه کتابخانه استاندارد اسدآباد را پیگیری می‌کنیم

وی با اشاره به نقش مهم کتاب و کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی‌، کاهش اختلافات زندگی و... به عنوان محصول مطالعه، تصریح کرد: تنها کتابخانه استاندارد استان همدان در شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های کتابخوانی استان بیش از 10 سال است که با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در پارک ‌شهید باهنر اسدآباد نیمه کاره ‌باقیمانده که برای فعال شدن دوباره این پروژه با پیگیری‌های لازم و ارتباط با وزیر ارشاد اسلامی ‌اقدام خواهیم کرد و آنچه در توان است در بحث ارتباطات با ‌مرکز و کشور انجام می‌دهیم.

سرمدی‌واله با تأکید بر توجه به زیرساخت‌های تجهیزاتی و امکاناتی کتابخانه‌های شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: اسدآباد سرزمین و زادگاه مصلح بزرگ سیدجمال الدین اسدآبادی و نیز بزرگان‌، اهالی فن و هنر بسیاری ‌بوده که ‌ظرفیتی مهم برای شهرستان به شمار می‌رود و توجه به هنرمندان کشور و شهرستان ضرورت دارد. ‌

گردش کتاب‌های اهدایی زنده‌یاد محمدرضا رستمی در کتابخانه‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز از به گردش درآمدن کتاب‌های اهدایی زنده یاد محمدرضا رستمی خبرنگار فقید و تلاشگر حوزه‌ فرهنگ و هنر کشور در سطح کتابخانه‌های استان همدان خبر داد.

عاطفه زارعی اظهار کرد: 12 هزار جلد از کتاب‌های زنده یاد محمدرضا رستمی خبرنگار اسدآبادی از طرف خانواده وی ‌در سال 97 به کتابخانه عمومی شهید رجایی اسدآباد ‌اهدا شد که تمامی این کتاب‌ها به ثبت رسیده و در کتابخانه‌ها به گردش درآمده است.

وی در ادامه با بیان اینکه‌ 30 هزار نفر در جشنواره رضوی در سطح استان همدان شرکت کردند، گفت: در شهرستان اسدآباد تاکنون 1330 نفر شرکت کرده اند که این جشنواره تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

زارعی تصریح کرد: تجهیزات کتابخانه‌های عمومی اسدآباد به ویژه در سطح روستاهای این شهرستان به نسبت دیگر کتابخانه‌های سطح استان فرسوده بوده که نیاز است در تخصیص اعتبارات به این امر توجه ویژه شود.

وی با اشاره به بازگشایی کتابخانه‌های عمومی سطح استان از یکم تیرماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: در روستاها و شهرهایی که دارای وضعیت قرمز هستند، ارائه خدمات استفاده فضای فیزیکی را محدود می‌کنیم اما کارکنان و عوامل کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌ها حضور خواهند داشت.

زارعی اضافه کرد: در حال حاضر حضور کودکان در کتابخانه‌ها امکان پذیر نبوده و والدین آنها می‌توانند کتاب‌های ویژه سنی کودکانشان را از کتابخانه برای کودکان عضو خود به امانت بگیرند.

واگذاری طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد از راه و شهرسازی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان

فرماندار اسدآباد نیز گفت: پروژه کتابخانه استاندارد اسدآباد 11 سال تمام در مرحله اولیه 10 درصدی خود باقیمانده که به سرانجام رسیدن این طرح ضروری‌ترین کار است که باید در شهرستان رقم بخورد.

مجید درویشی از واگذاری و انتقال طرح کتابخانه استاندارد اسدآباد از اداره راه و شهرسازی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد و یادآور شد: تعداد پروژه‌های اداره راه و شهرسازی بسیار بوده و درگیر پروژه‌های مختلف بسیاری است که موجب شده این طرح ‌مغفول بماند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه استاندارد اسدآباد در چهار طبقه با زیربنای 2341 مترمربع به هشت میلیارد اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: قرار شده از امسال این پروژه به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان انتقال داده شود تا اعتبار مناسبی را با کمک نماینده مردم اسدآباد در مجلس داشته باشیم و این طرح پس از سال‌ها رکود مجدداً ‌فعال شود.

درویشی در ادامه با بیان اینکه 35 مسجد شهرستان اسدآباد ‌به ‌کتابخانه مجهز هستند و از این تعداد 10 کتابخانه به سامانه دیجیتال مجهز بوده و مابقی نیز امسال به سامانه دیجیتال مجهز می‌شوند، خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر کانون پرورش فکری اسدآباد دارای یک کتابخانه سیار بوده که‌ 20 روستای شهرستان اسدآباد را تحت پوشش خود قرار داده و اگر مدارسی دارای کتابخانه غنی هستند، استفاده از ظرفیت این کتابخانه‌ها در اوقات غیراداری از نقش مؤثری در افزایش سرانه کتابخوانی شهرستان برخوردار خواهد بود.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد هم با اشاره به فعالیت شش باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی این شهرستان با زیربنای 1586 مترمربع اظهار کرد: زیربنای فضای کتابخانه‌ای اسدآباد در حال حاضر به ازای هر 100 نفر 57 سانتی متر بوده که در برنامه ششم توسعه این میزان زیربنا باید به 1.660 مترمربع افزایش یابد.

به نقل از ایسنا، مهدی مرادیان‌تمجید خاطرنشان کرد: در سال جاری در راستای تعمیر، تجهیز و ترویج کتابخوانی روستاهای کمتر توسعه یافته چهاردولی و کلیایی به 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/11943