کد خبر : 11926
تاریخ : 1399/4/10
گروه خبری : خبر همدان

معاون عمرانی استاندار همدان:

محدودیت آب مبنای برنامه‌ریزی در صنعت و کشاورزی

هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: با توجه به میزان آب موجود در استان و محدودیت‌های آن چشم‌اندازی برای صنایع و کشت‌های کم‌آب‌بر درنظر گرفته شود تا با استفاده از آن بتوانیم برای توسعه استان برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش هگمتانه، محمودرضا عراقی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با تأکید بر اینکه آمایش سرزمین بخش آب انجام می‌شود بر برنامه‌ریزی بخش صنعت و کشاورزی برای استفاده از آب بر اساس حجم بارندگی سالانه تأکید کرد و گفت: آمایش سرزمین بخش آب به صورت مستقل و هماهنگ با سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

عراقی بیان کرد: اگر طبق میزان بارندگی سالانه برای میزان مصرف آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و شرب برنامه‌ریزی شود، می‌توان از خسارات بسیاری جلوگیری کرد.

عراقی ادامه داد: با توجه به میزان آب موجود در استان و محدودیت‌های آن چشم‌اندازی برای صنایع و کشت‌های کم‌آب‌بر درنظر گرفته شود تا با استفاده از آن بتوانیم برای توسعه استان برنامه‌ریزی کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان اظهار کرد: تاکنون شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با همراهی سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت آب و فاضلاب برنامه‌های خوبی برای تحقق صرفه‌جویی‌ها داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای، میزان نصب کنتورهای حجمی، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز با استفاده از کنتورهای هوشمند و همچنین میزان بارش باعث شده گراف آب‌های زیرزمینی شرایط بهتری پیدا کند.

عراقی عنوان کرد: با وجود اقدامات ارزشمندی که در سال‌های اخیر صورت گرفته کسری مخزن آب زیرزمینی همچنان پابرجاست به این معنا که طی سال‌های متمادی برداشت از این مخازن بیش از حد مجاز بوده و کسری قابل توجهی ایجاد کرده است.

وی گفت: طی 4 سال اخیر این اقدامات روند مناسبی را ایجاد کرده و هیدروگراف آب‌های زیرزمینی را بهبود داده است و امیدواریم بتوانیم در راستای نیل به توسعه پایدار، منابع آب پایداری داشته باشیم.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/11926