کد خبر : 11913
تاریخ : 1399/4/8
گروه خبری : سبک زندگی

هگمتانه بررسی می‌کند:

سبک زندگی نامناسب از نتایج افزایش دغدغه‌های مالی

هگمتانه، گروه سبک زندگی - راضیه مهری: حتماً برای خیلی از ما پیش آمده است که گاهی از خرید کردن برای خودمان صرف‌نظر کردیم تا بتوانیم با آن پول برای یکی از اعضای خانواده آنچه نیاز دارد تهیه کنیم و یا آن را برای کار مهم‌ترین پس‌انداز نماییم. این طرز تفکر و نحوه عمل بیشتر اوقات توسط والدین انجام می‌گیرد و نوعی از سبک زندگی را تعریف می‌کند که در آن از خودگذشتگی و توجه به دیگران در حد بالایی است.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، اقتصاد خانواده و به زبان ساده‌تر هماهنگی بین دخل و خرج در یک خانواده می‌تواند سبک زندگی خاصی را برای اعضای آن خانواده شکل دهد؛ چراکه در اکثر خانواده‌ها میزان درآمد والدین ارتباط تنگاتنگی با نحوه گذراندن زندگی دارد.

بر همین اساس است که طبقه‌بندی‌های اقتصادی در جامعه به تقسیم‌بندی خانواده‌ها تحت عناوین خانواده‌های مرفه، معمولی، کم‌درآمد و اقشار ضعیف منجر می‌شود و بر طبق این تعریف، سبک‌های مختلفی نیز برای هر نوع زندگی شکل می‌گیرد.

در جامعه ما نیز سطح زندگی طبقات مرفه با مشاغل پردرآمد بسیار بالاتر از سطح زندگی مشاغل کم‌درآمد و طبقات معمولی قرار گرفته و بر طبق همین مسأله چند نوع سبک زندگی در جامعه دیده می‌شود که هرکدام به سمت متفاوتی می‌رود.

قطعاً نوع لباس پوشیدن، نحوه گذراندن اوقات فراغت، سبد غذایی خانوار، میزان تحصیلات و محل تحصیل فرزندان، توجه به فعالیت‌های جسمانی، پرداختن به امور مختلف و... که همگی سبک زندگی را تعریف می‌کند برای افراد پردرآمد و کم‌درآمد کاملاً متفاوت است.

شخصی که درآمد مناسبی داشته باشد به راحتی می‌تواند مواد غذایی کاملی را برای خانواده خود تهیه کند، اعضای خانواده خود را به سفرهای مختلف ببرد و یا فرزندان خود را در کلاس‌های آموزشی و تفریحی مختلفی ثبت‌نام کند. این نحوه گذراندن زندگی برای همه افراد جامعه یکسان نیست.

در ادامه گفتگوی هگمتانه با چند نفر از شهروندان همدانی را می‌خوانید که از سبک زندگی خود و ارتباط آن با مباحث اقتصادی سخن گفته‌اند.

درآمدهای پایین و زندگی‌های دور از هم

خانم صادقیان 72 سال سن دارد و یک معلم بازنشسته است که با همسر بازنشسته‌اش در خانه آپارتمانی خود زندگی می‌کند. او که همه فرزندان خود را راهی خانه و زندگی خودشان کرده، می‌گوید: امروز شرایط اقتصادی برای همه مردم سخت‌تر از گذشته شده است. من 5 فرزند و 6 نوه دارم که تا همین چند سال پیش تقریباً هر روز همه آنها را می‌دیدم. زندگی‌مان طوری بود که هر روز و یا یک روز درمیان آنها را برای غذا خوردن دور یک سفره در خانه خودم جمع می‌کردم و بسیار خوش می‌گذشت، اما هر روز مواد غذایی گران‌تر و زندگی سخت شد تا اینکه حالا برای تهیه یک شام ساده و جمع شدن همه فرزندانم دور هم باید هزینه سنگینی پرداخت کنم. متأسفانه درآمدها پایین است و همین مسأله باعث شده دیگر نتوانیم مثل گذشته دور هم جمع شویم و حالا زندگی‌هایمان دور از هم دنبال می‌شوند و همه احوال‌پرسی‌ها تلفنی شده‌اند.

اینکه در گذشته سبک زندگی‌ها به گونه‌ای بود که سفره در خانه بزرگ خانواده همواره پهن بود و کوچکترها دور آن جمع می‌شدند ارتباط بسیار زیادی با میزان درآمدها و دخل و خرج خانه داشت و متأسفانه امروز این امر ممکن نیست.

بی‌پولی سبک زندگی‌مان را عوض می‌کند.

سعید یک راننده تاکسی است که 31 سال سن دارد و می‌خواهد هرچه زودتر تشکیل خانواده دهد. او با شکایت از درآمد پایین مردم و گرانی بازار می‌گوید: من قبلاً باشگاه می‌رفتم و ورزش را به شدت دنبال می‌کردم اما حالا بی‌پولی سبک زندگی‌ام را عوض کرده و مجبورم تمام‌وقت با تاکسی کار کنم تا بتوانم پس‌اندازی برای شروع زندگی مشترک داشته باشم. اوقات فراغت و همه ساعت‌هایم را در تاکسی می‌گذرانم تا درآمدم را بیشتر کنم به همین خاطر خیلی چاق شدم و روحیه‌ام را از نظر ظاهر و قیافه از دست داده‌ام. همین مسائل باعث می‌شوند نوع دیگری به زندگی نگاه کنم و به شکل دیگری روزهایم را سپری نمایم.

سبک زندگی لاکچری را می‌پسندم.

نگار دختر دبیرستانی است که دوستانش او را مایه‌دار صدا می‌زنند. او که با خیال راحت به آینده نگاه می‌کند و با درآمد بالای پدرش به دوستانش فخر می‌فروشد، می‌گوید: من سبک زندگی لاکچری را می‌پسندم و دلم می‌خواهد همیشه در نوع پوشش و گذراندن اوقات فراغتم فرد خاصی باشم. زندگی کوتاه‌تر از آن است که دنبال خواسته‌هایمان نرویم. باید هرچه دوست داریم را در زندگی تجربه کنیم و از آن لذت ببریم. من سعی می‌کنم علایقم را دنبال کنم و وقتم را صرف شاد زیستن کنم.

 زندگی سخت تلاش کردن است به سبک دست‌فروشان

امیر پسربچه دست‌فروشی است که با اصرار فراوان به عابران در پیاده‌رو آدامس می‌فروشد. او که تنها 10 سال دارد از سختی‌های زندگی‌اش صحبت می‌کند و می‌گوید: نمی‌دانم منظور شما از سبک زندگی چیست اما می‌دانم زندگی ما دست‌فروش‌ها سخت تلاش کردن و دوندگی است به سبک خودمان. من تمام روز و شب دست‌فروشی می‌کنم از درس‌هایم عقب می‌مانم چون مجبورم کمک خرج خانه‌مان باشم. تعطیلی و تفریح خاصی ندارم اما گاهی اوقات روی پل عابر پیاده می‌نشینم پاهایم را از آن بالا آویزان می‌کنم و این‌طوری چند دقیقه استراحت می‌کنم. همین.

اقتصاد خانواده می‌تواند سبک زندگی را دگرگون کند.

اقتصاد خانواده‌ها بر هویت انسان‌ها اثر می‌‌گذارد و سبک زندگی آنها را دگرگون می‌کند. هرچند دستیابی به قله‌های موفقیت تنها در مسائل مالی خلاصه نمی‌شود و در تمام طول تاریخ شاهد رشد افراد موفق و الگوهای شایسته از مناطق محروم کشورمان بوده‌ایم اما سبک زندگی، تأثیرات خود را از مباحث اقتصادی می‌گیرد تا آنجا که شاید در برخی مواقع نیز به سمت ویرانی پیش برود.

چگونگی گذراندن زندگی با میزان دغدغه‌های مالی فرد رابطه انکارناپذیری دارد، بنابراین در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند و فشار مالی بر اکثر خانواده‌ها آثار مخربی می‌گذارد نمی‌توان توقع بروز سبک زندگی ایده‌‌آل را در خانواده‌ها داشت.

پدر و مادری که اکثر ساعات شبانه‌روز را در بیرون از خانه به دنبال تأمین مالی و بهبود اقتصاد خانواده می‌گذرانند قطعاً ساعات کمتری را در کنار فرزندان خود خواهند گذراند و همین امر می‌تواند پایه و بنیان یک سبک زندگی نامناسب برای آن خانواده را ایجاد نماید.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/11913