کد خبر : 11892
تاریخ : 1399/4/8
گروه خبری : خبر همدان

50 درصد لوازم خانگی بازار قاچاق است

مومیوند: 64 میلیارد تومان کشف کالای قاچاق در 3 ماه امسال

 هگمتانه، گروه خبر همدان: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان، تأکید شد: سفارش کالای قاچاق از طریق وبگاه دیوار صورت می‌گیرد.

شاهرخی: برخورد با قاچاقچیان دانه درشت در اولویت باشد

به گزارش هگمتانه، استاندار همدان عصر شنبه در نشست اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان گفت: اولویت اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبارزه جدی با قاچاق کالا توسط قاچاقچیان دانه درشت باشد.

سید سعید شاهرخی افزود: مقابله با پدیده قاچاق کالا یک موضوع ملی به شمار می‌رود اما در جغرافیای استانی نیز باید در گام نخست دانه درشت‌ها را مورد هدف قرار داد و راه را برای فعالیت آنها با انجام کارهای اطلاعاتی مسدود کرد.

وی با بیان اینکه برخورد با دانه درشت‌ها به معنای جلوگیری نکردن از خرده فروشان کالای قاچاق نیست افزود: برخورد با قاچاقچیان سازمان یافته کالا بسیار با اهمیت‌تر از جمع آوری چند عدد کالا از مغازه یک خرده فروش است.

استاندار همدان تأکید کرد: باید با کارهای اطلاعاتی از ورود محموله قاچاق و توزیع آن در بازار جلوگیری کرد در غیر این صورت باید با هزاران مغازه دار برای جمع آوری کالای قاچاق از سطح عرضه مواجه شد.

شاهرخی ادامه داد: تیم‌های بازرسی از جمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت انبارهایی که اطلاعات آنها در سامانه ثبت نشده را شناسایی کرده و اجازه فراهم شدن فضایی برای انبار و فروش کالای قاچاق در این انبارها را سلب کنند.

وی اظهار کرد: قاچاق کالا عنصر مهمی است که نظام اقتصادی و تولید را دچار آسیب کرده و به پیوست آن اشتغال و معیشت شهروندان را دچار چالش می‌کند بنابراین باید با تمام توان و ظرفیت از فروش کالای قاچاق جلوگیری کرد.

استاندار همدان با تأکید بر اهمیت و نقش فرهنگ سازی در زمینه مقابله با قاچاق کالا گفت: مسؤولان با بهره گیری از رسانه‌ها باید مضرات و ابعاد منفی قاچاق کالا برای جامعه را تشریح کنند.

محرابی: بیشتر کولرهای موجود در بازار قاچاق هستند

رئیس اتاق اصناف همدان نیز گفت: با توجه به اینکه ثبت سفارشی برای ورود لوازم خانگی در حال حاضر صورت نمی‌گیرد، لوازم خانگی موجود در بازار توسط واحدهای تولیدی در داخل کشور تولید شده یا قاچاق هستند.

حسین محرابی خواستار شناسه دار شدن وبگاه ‌های فروش اینترنتی کالا شد و افزود: در حال حاضر کالای قاچاق به ویژه لوازم خانگی به صورت اینترنتی به فروش رفته و فروشنده کالا را در خانه تحویل خریدار می‌دهد.

وی بیان کرد: عرضه لوازم خانگی بدون شناسه کالا در بازار ممنوع است و این موضوع به فروشندگان لوازم خانگی ابلاغ شده است.

رئیس اتاق اصناف همدان تأکید کرد: برخی از لوازم خانگی موجود در بازار مربوط به پیش از تصویب این مصوبه بوده بنابراین به فروشندگان لوازم خانگی تا 31 شهریور مهلت داده شده تا این قبیل کالاهای بدون شناسه را به فروش برسانند.

رئیس اتاق اصناف همدان اظهار کرد: به دلیل نوسان ارزی خانواده‌ها به ویژه زوج‌ها نمی‌توانند لوازم خانگی بخرند همچنین فروشندگان نیز در صورت فروش کالا برای جایگزین کردن آن دچار مشکل هستند.

محرابی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال، افزایش استفاده از کولر گازی و کمبود واحد تولید این کالا در کشور هم اینک بیشتر کولرهای موجود در بازار قاچاق هستند.

متین: 50 درصد لوازم خانگی بازار قاچاق است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان هم گفت: کالای قاچاق به صورت تلفنی و از طریق وبگاه «دیوار» از استان‌های همجوار سفارش داده می‌شود.

حمیدرضا متین افزود: حجم کالای قاچاق در این استان زیاد نیست و با شرکت‌های باربری و تخلیه بار برای تحویل نگرفتن و جابجا نکردن کالای قاچاق هماهنگی صورت گرفته است.

وی یادآوری کرد: از دی ماه سال گذشته کُد گذاری بر روی لوازم خانگی مطرح شد که چهار گروه بازرگانان حقیقی و حقوقی به‌هنگام واردات و تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی ملزم به ثبت شناسه کالا شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اضافه کرد: هر چند شناسه دار کردن لوازم خانگی از اواخر سال گذشته مطرح شده بود اما اجرای آن به اول تیرماه سال جاری موکول شد.

متین اظهار کرد: بخش زیادی از لوازم خانگی معادل 50 درصد مصرفی قاچاق است و بخشی نیز از مبادی گمرکی وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: شمار فروشندگان و نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی در همدان زیاد نیست بلکه تنها چند فرد شاخص و تولیدکنندگان معتبر این کالاها را از نمایندگی‌های رسمی دریافت و در فروشگاه خود عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: هم زمان با شیوع کرونا و مسدود شدن مرزهای کشور، تولیدکنندگان همدان با مشکل ورود «کمپرسور» مواجه شدند اما هم اینک کمپرسور مورد نیاز تأمین شده است.

متین ادامه داد: هم اینک شناسه گذاری کالا و نظارت بر این فرایند به بازرسان صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و تمامی موارد درخواست در مبادی و خروجی قابل رصد، بررسی و پیگیری هستند همچنین شناسه دار کردن کالا به تمامی نمایندگی‌های واردات کالا، اتاق اصناف، فروشگاه‌ها اعلام شده است.

مومیوند: 64 میلیارد تومان کشف کالای قاچاق در 3 ماه امسال

دبیر ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان نیز گفت: میزان کشفیات کالای قاچاق از 54 میلیارد تومان در سه ماه سال گذشته به 64 میلیارد تومان در فصل بهار امسال رسیده است.

حبیب مومیوند مهمترین آثار قاچاق لوازم خانگی را از بین رفتن 80 هزار فرصت شغلی و کاهش توان تولید داخل به علت ناتوانی برای رقابت با کالای قاچاق دانست و افزود: هر ساله 2.3 میلیارد دلار لوازم خانگی در کشور قاچاق می‌شود که 18 درصد مجموع قاچاق را شامل شده است.

وی اظهار کرد: خرید کالای قاچاق موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود بنابراین باید برای انتقال این مفهوم از توان روحانیان، رسانه ها، نخبگان و تریبون داران استفاده کرد.

دبیر ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان با بیان اینکه طرح مقابله با قاچاق لوازم خانگی مبتنی بر شناسه کالا از یکم تیر آغاز شده است اضافه کرد: هفت نوع از کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی باید همگی دارای شناسه باشند.

مومیوند ادامه داد: خریداران کالا می‌توانند با ارسال کد درج شده بر روی کالا به سامانه پیش‌بینی شده از اصالت و هویت کالا مطلع شده و کالای قاچاق را از غیرقاچاق تشخیص دهند.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/11892